Monday, December 8, 2008

آنانی که پرچم خود را با خدا و خدا را با دیدگاه خود در مورد او به اشتباه می گیرند، متعصب اند. مثل طالبان افغانستان

آنانی که پرچم خود را با خدا و خدا را با دیدگاه خود در مورد او به اشتباه می گیرند، متعصب اند. مثل طالبان افغانستان

 http://www.youtube.com/watch?v=y4VGmyUo5-Q&feature=channel

حالا که یو تیوب هست و دست ما در پی چیزی نمی گردد، اینجاعیدی می گذارم. یک عیدی که هیچ خرجی برای من ندارد ولی شما را خوشحال می کند. در اینجا چند فیلم کوتاه ( از 2 تا 12 دقیقه) از فیلمسازان کشورهای گوناگون به زبان انگلیسی و سوبتیتر روسی یا به به زبان های دیگر و با سوبتیتر انگلیسی را ببینید. چندتای از این فیلم ها هیچ گفتگویی ندارد و نیازی نیست زبان بدانیم. نام فیلمی که لینکش را اینجا گذاشته ام مرگ را دوست دارم است.

یکی از زیباترین فیلم های این مجموعه "تی شرت" نام دارد که آن را حسین مارتین فاضلی فیلمساز چک ساخته است. با تأسف که این فیلم سوبتیتر انگلیسی ندارد. مرد جوانی که مادرش سلواکی است و پدرش امریکایی به سلواک می آید. در راه رسیدن به شهر مورد نظرش وارد مغازه یی در کنار راه می شود. در این مغازه فروشنده ی جوانی است با "تی شرتی" که در آن نوشته شده : "1خدا هست..." باقی نوشته زیر جمپرش پنهان است. پشت سر فروشنده پرچم امریکا آویزان است. هم آن نوشته روی سینه ی فروشنده و هم پرچم امریکا به زودی موضوع بحث فروشنده و خریدار می شود. خریدار از آن نوشته خوشش آمده. فروشنده خوشحال می شود و تمام نوشته را به خریدار نشان می دهد. و این همان جمله ی معروف نیچه است: "خدا هست... ولی مرده". خریدار از این جمله عصبانی می شود. و به فروشنده می گوید که او نمی تواند زیر پرچم امریکا با آن جمله ی الحادی بایستد زیرا در امریکا همه به خدا و به پرچم شان اعتقاد دارند.

فروشنده می گوید: آنانی که پرچم خود را با خدا و خدا را با دیدگاه خود در مورد او به اشتباه می گیرند، متعصب اند. مثل طالبان افغانستان. 

خریدار خشمگین می شود. یک ماه پیش برادرش را در افغانستان از دست داده است. خشمگین می شود که او را با قاتل برادرش یکی دانسته است. فروشنده می گوید: آرام باش. هر کسی مصیبتی دارد. من هم دو ماه پیش سگم را از دست دادم.

خشم امریکایی به آخرین درجه می رسد. خودش با قاتل برادرش و برادرش با سگی مقایسه شده است. تفنگچه اش را بیرون می کند و فیلم را با فاجعه یی به پایان می رساند.

مو بر اندام آدم می ایستد وقتی می بیند به چه سادگی یک صحبت عادی روزمره و حتی صمیمانه می تواند به فاجعه منتهی شود.

http://www.youtube.com/watch?v=y4VGmyUo5-Q&feature=channel

No comments: