Friday, January 30, 2009

تحلیل آنالیست پر آوازه آمریکائی از معادله قدرت بین ایران و آمریکا و اسرائیل

 تحلیل آنالیست پر آوازه آمریکائی از معادله قدرت بین ایران و آمریکا و اسرائیل


رابرت بیر (Robert Baer) یکی از مامورین ارشد سابق سی آی ا و یکی از مشهورترین آنالیست های آمریکائی در مصاحبه ای با خبرگزاری IPS که توسط امید معماریان انجام شده تحلیل بسیار جالب و جذابی را در ارتباط با سیاست های جدید آمریکا در ارتباط با ایران و منطقه ارائه می دهد.

برکلی - کالیفرنیا- ٢٣ ژانویه(IPS) : بر اساس نظر روبرت بیر یکی از مامورین ارشد سی آی ا و نویسنده کتاب "شیطانی که می شناسم: معامله با ابر قدرتی جدید به نام ایران" اوباما نیز همچنان از طرف اسرائیل در مورد حمله به تاسیسات اتمی ایران زیر فشار دائمی خواهد بود و این موضوع با مسائل غزه و لبنان گره خوره است. 

در ادامه شرح این مصاحبه را می توانید مطالعه کنید:



IPS: برخی از مفسران معتقد هستند که حمله اسرائیل به حماس در غزه بعد از ٢ سال از جنگ ٣۴ روزه بین اسرائیل و لبنان قسمتی از یک پروژه بزرگتر است که نهایتا به حمله به تاسیسات اتمی ایران منجر می شود. آیا اسرائیل در این راه قدم خواهد گذاشت؟
RB: خیر، من فکر می کنم این مسئله کاملا از نظر نظامی غیر قابل توجیه باشد. این موضوع غیر قابل اجراست.
IPS: چرا عملی نیست؟
RB: خوب ما می دانیم در صورت وقوع چنین حمله ای از سوی اسرائیل، ایران نیز به عکس العمل در خلیج فارس دست خواهد زد. ایران مانند حماس تنها به عملیات منطقه ای و محلی اکتفا نخواهد کرد بلکه اقدامات ایران فرا منطقه ای و یا به عبارتی بین المللی خواهد بود. ایرانیان گزینه دیگری نخواهند داشت این تنها قدرت بازدارندگی ایرانیان است. در ایران این مسئله خیلی حائز اهمیت است که از درسهای گذشته استفاده شود. به عنوان مثال اگر شما به تارنمای سپاه پاسدارانبروید مواردی که ایرانیان در طول جنگ با عراق آموخته اند را می توانید مشاهده کنید. ایرانیان به این مطلب پی برده اند که در مقابل آمریکا نمی توانند با روشهای متعارف به پیروزی برسند بنابراین آنها به روش دوم یعنی جنگ های نامتقارن و مبارزات چریکی روی آورده اند که بسیار موثر است.

می دانیم که برخی از بهترین مغزهای ایرانی جذب سپاه پاسداران شده اند. این افراد الزاما افراد فناتیک مذهبی هم نیستند. بر اساس تجربیات شخصی که من در این زمینه بدست آورده ام این افراد احتمالا برترین و قابلترین نیروهای امنیتی، پارتیزانی و متفکران سیاسی در سطح خاورمیانه اند حتی اگر اسرائیل و اردن را نیز به حساب بیاوریم. آنها در هیچ یک از تعاریف سیاسی در ایران نمی گنجند.
IPS: آیا حمله محدود اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران نیز خارج از دستور کار است؟ به ویژه با توجه به مطلب اخیری که نیویورک تایمز سال گذشته منتشر کرد که بر اساس آن رهبران اسرائیل از پرزیدنت بوش خواسته بودند که به ایران حمله کند هر چند که بوش این درخواست را رد کرده بود.
RB: این مطلب کاملا منتفی است. حتی بوش نیز آنرا درک کرد. دلیل این امر نیز این است که به نوعی تعادل قدرت در خاورمیانه بین ایران و آمریکا وجود دارد. منظور من از این مطلب، تعادل در تعداد تانک ها، هواپیماهای نظامی و یا زیردریایی ها نیست بلکه قصدم نوعی تعادل در انحصاری بودن بکارگیری خشونت است.

ما می توانیم تهران را بمباران کنیم ولی چه سودی عاید ما خواهد شد؟ هیچ. همانند بمباران مجتمع سازمان ملل در نوار غزه توسط اسرائیل. اسرائیل از این بمباران ها چه نفعی برد؟ هیچ. بله آنها می توانند همه چیز را نابود کنند ولی چه فایده ای خواهد داشت؟ حماس همچنان وجود دارد.

شما می توانید تمام تاسیسات اتمی ایران را در ظرف دو هفته نابود کنید ولی ایران همچنان وجود خواهد داشت. ایران همچنان این توانایی را خواهد داشت که اهداف خود را دنبال کند و حتی ممکن است بعد از این مناقشات با ایرانی قوی تر مواجه شویم. قدرت ایران عنصر اقتصاد را در درون خود دارد با این همه تغییر قیمت نفت هیچ تاثیری بر روی تصمیمات سیاسی ایران نخواهد داشت. کمکهای مالی به حماس و حزب الله مسائلی کاملا فرا اقتصادی است. باین ترتیب که حتی اگر قیمت نفت به زیر بشکه ای ١٠ دلار نیز سقوط کند باز هم سران حکومت ایران خواهند توانست که به حمایتهای مالی خود از حماس و حزب الله ادامه دهند.

IPS: اوباما بارها تکرار کرده است که با رهبران ایران وارد مذاکره خواهد شد و تغییراتی را وارد سیاستهای خارجی آمریکا خواهد کرد. حضور دنیس راس به عنوان یک مشاور کلیدی در مورد مسائل ایران چه کمکی در این زمینه خواهد کرد؟

RB: مهمترین نکته در مورد دنیس راس این است که اسرائیلیها با او احساس راحتی می کنند. اگر قرار بشود باب گفتگویی با ایران باز شود اسرائیلیها مطمئن هستند که دنیس راس به آنها خیانت نخواهد کرد. اسرائیل سالها دنیس راس را مورد آزمایش قرار داده است. او یک یهودی است و با اسرائیلیها صادق است. دنیس راس با پروژه های اسرائیلی ها همگام است حتی با غیرعقلانی ترین آنها! اگر امکان گفتگو با ایران مطرح شود با وجود دنیس راس دولت اسرائیل مطمئن خواهد بود که منافع آنها در نظر گرفته خواهد شد. اگر اوباما کس دیگری را به جز دنیس راس برای احراز این سمت انتخاب می کرد، مثلا یک پروفسور از هاروارد که مورد قبول دولت اسرائیل نبود، او به سرعت توسط اسرائیل حذف می گردید و عواقب سیاسی زیادی نیز به همراه داشت.

IPS: با توجه به مواضع راس در مورد برخی از مسائل اساسی در خاورمیانه و به ویژه مسائل ایران در یک دهه گذشته چگونه اوباما خواهد توانست که سیاست خارجی جدیدی را در منطقه اجرا کند؟
RB: اوباما برای اینکه بتواند تمام این موضوعات را به صورتی منطقی پیش ببرد به حمایت و پشتیبانی حزب دموکرات نیاز دارد به همین دلیل است که اوباما افرادی مثل دنیس راس و دنی بلر (Danny Blair) مدیر امنیت ملی را برگزیده است. اوباما نمی تواند افراد ناشناس را انتخاب کند و باین ترتیب خود را در مقابل حزب دموکرات قرار دهد. در این شرایط اگر روزنه ای برای گفتگو با ایران باز شود احتمال چشم پوشی اسرائیل وجود خواهد داشت. در سیاست خارجی آمریکا شما نمی توانید هیچ تصمیمی بدون موافقت اسرائیل در مورد خاورمیانه بگیرید. غیرممکن است. من نمی توانم کشوری را در تاریخ بیاد آورم که این چنین به یک کشور کوچکتر از خود وابسته باشد چه رسد به آنکه آن کشور یک ابرقدرت هم باشد!

IPS: دلیل این امر چیست؟
RB: به شهر نیویورک نگاه کنید. به روزنامه های مهم نگاه کنید. تمام آنها برنامه های صهیونیستی در دستور کارشان است. من یهودی نیستم و هیچ توجهی هم به اسرائیل ندارم همچنین ضد یهود هم نیستم اما این واقعیت است. یک بار به ناشرم پیشنهاد دادم که کتابی در مورد اسرائیل بنویسم. او گفت: فراموش کن اینجا (آمریکا) نمی توانی در مورد واقعیات اسرائیل بنویسی! تنها جایی که می توان در مورد حقایق اسرائیل صحبت کرد در خود اسرائیل می باشد. آنها چیزهایی به تو خواهند گفت که هیچ گاه در آمریکا آنها را نشنیده ای.

IPS: می شود مثالی بیاورید؟
RB: به عنوان نمونه چرا مردم غزه تا این حد غمگین هستند؟ اگر شما هم مجبور باشید در زندان زندگی کنید ناراحت نخواهید بود؟ شما هیچگاه این مطالب را در نیویورک تایمز نخواهید خواند.

IPS: تاثیر مناقشات غزه بر روی روابط ایران و اسرائیل و آمریکا چگونه خواهد بود؟ آیا حملات اخیر باعث نابودی کامل حماس شده است؟
RB: خیر، غیرممکن است. حماس یک اندیشه است. حماس یک سازمان نیست. حماس نوعی تفکر است. اسرائیل تنها قادر است با بیرون راندن تمام ۵/١ میلیون نفر به مصر غزه را مطیع خود کند. اسرائیل می تواند تمام رهبران حماس را کشته و ١٠٠٠٠ نفر را در زندان حبس کند ولی باز حماس از پس تمام این فشارها قوی تر از قبل سر در خواهد آورد. در این میان بازنده سازمان الفتح خواهد بود.

IPS: خصوصیات و ویژگیهای اصلی و قابل توجه حماس و حزب الله از نظر نظامی و سیاسی چیست؟
RB: آنها تعریف جدیدی از جنگ در جغرافیا ارائه داده اند. این واقعیت که حزب الله خود را در غارها پنهان کرده است و در عین حال از فیبر نوری برای ارتباطات خود استفاده می کند اوج ترکیب نوعی از پیچیدگی با روشهای ابتدائی جنگی است. به غیر از حزب الله چه نیروی نظامی دیگری را سراغ دارید که از فیبر نوری استفاده می کند؟ بدلیل استفاده از کابل های فیبر نوری نمی توان مکالمات آنان را تحت شنود قرار داد. شما نگاه کنید رهبر حزب الله حسن نصر الله تعریف نوینی از سیاستهای اسلامی ارائه کرده است . او خواهان اتحاد با مسیحیان است و بن لادن خواهان قتل عام مسیحیان است. نصرالله با نگرشی متفاوت آنان را به عنوان یک متحد می نگرد. 

ترجمه  : شادناز رجبی 

No comments: